История чудо-машины из любимой комедии «охотники за привидениями»
Содержание:
Часть первая: 1984
«Охотников» придумали два человека — Гарольд Рэмис и Дэн Эйкройд. Эйкройд принес сценарий режиссеру Айвану Райтману, и тот взялся за дело. Изначальный сценарий подразумевал, что охотники будут ездить на относительно новой машине — восьмилетнем «Кадиллаке», который они купят на барахолке за $600. Именно с таким техзаданием Райтман пришел к Стивену Дэйну, специалисту по кинематографическому «железу» — но Дэйн, потратив несколько дней на поиски подходящей машины, купил другую развалюху — старый катафалк Miller-Meteor на шасси Cadillac Fleetwood 1959 года. Райтман немного поворчал, но идею принял. Хорошо, пусть катаются на этой бочке с гвоздями. Да и на чем еще охотиться за привидениями, как не на похоронном лимузине?
Автомобили
Как долго нагревается двигатель автомобиля: эксперимент
Удивительно, но Miller-Meteor, основа старого ECTO-1, была не только катафалком, но и «скорой помощью» одновременно. Эту машину заказывали для обслуживания изолированных жилых районов для богатых людей — аналогичных нашей Рублевке, — и автомобиль выполнял двойное назначение. Больница, морг и похоронное бюро в таких зонах обычно располагались в одном здании, а с машины скорой помощи в любой момент снимались наклейки Ambulance, и она превращалась в карету последнего пути.
Закипела работа. 5 октября 1983 года Дэйн обмерил катафалк и за считаные дни разработал дизайн, оформление, технические фишки. Машина не была простой декорацией — например, полозья, на которых крепились протонные ранцы охотников, работали по‑настоящему, выдвигаясь и позволяя актерам эффектно взваливать на плечи тяжелое оборудование. Затем команда бутафоров принялась за изготовление элементов — а параллельно с этим специалисты по реставрации превращали порядком потрепанный «Кадиллак» в машину, способную заводиться с первого раза.
У Дэйна не было времени подкладывать под внешний вид и навесное оборудование автомобиля научную основу. Массивная аппаратура на крыше первого ECTO-1 — это случайный набор барахла, собранного Дэйном в мастерской и гараже. Есть старый газовый баллон? Пойдет в дело. Шланг от садового пылесоса? Тоже прекрасно. По сути, Дэйн собрал гениальную наукообразную конструкцию, которая ни у кого не вызвала никаких вопросов. Назначение того или иного элемента фанаты придумали сами уже после выхода фильма, а Райтман кивал с умным видом, подтверждая их предположения.
19 октября наполовину готовая машина отправилась в Нью-Йорк. Дэйн с контейнером запчастей и элементов поехал следом и финальный монтаж проводил уже на съемочной площадке. Самое смешное, что половину оборудования пришлось привинтить «как получилось», потому что изначальный дизайн не учел сложность крепления на изогнутой крыше катафалка. Так или иначе, через шесть недель после того, как Райтман позвонил Дэйну, автомобиль был готов к съемкам. 30 лет спустя история повторилась.
Катафалк Miller-Meteor — это очень редкая машина. Подобных кузовов для Fleetwood было построено менее 200 штук. Многие источники утверждают, что таких машин существовало более 2000, но это заблуждение: всего компания Cadillac продала кузовным ателье ровно 1915 шасси Fleetwood Series 8680S 1958 года, из них Miller-Meteor купили менее одной десятой. Компания Miller-Meteor образовалась в Огайо в 1956 году благодаря слиянию производителя школьных автобусов Meteor Motor Car и частной кузовной мастерской Эй-Джея Миллера, после чего в течение двадцати с небольшим лет строила специализированные автомобили на шасси Cadillac. Самой успешной моделью была «скорая» Miller-Meteor Criterion на шасси «Флитвуда» 1973 года — но самой знаменитой стала, конечно, машина «Охотников за привидениями». Компания не дожила до успеха фильма, разорившись в 1978-м, но после неожиданного всплеска интереса к бренду его возродилa в середине 1980-х канзасская компания Collins Industries. Правда, и она продержалась недолго — в 1992 году Miller-Meteor окончательно канул в Лету. Впрочем, выход новых «Охотников» вполне может снова вытащить его на свет.
Behind the Scenes
- Stephen Dane, credited as a Hardware Consultant, was the fabricator of the original Ectomobile.
- On October 5, 1983, Dane started working on Ecto-1. He visited the primary ambulance in the backlot at The Burbank Studios. He took reference photos and measurements then went home. Dane drew up isometrics of Ecto-1 and its roof rack and various views and elevations of the exterior and interior. Dane spent the longest amount of time in his gig working on the Ecto-1 design.
- After Reitman approved Dane’s design, studio painters and prop makers at The Burbank Studios Mill went to work on paint and detailing. Dane oversaw construction and directed them on building the car based off his designs. After about two weeks, the paint job and details were blocked out. The prop makers also repaired the ambulance to driving condition, cleaned the interior, and installed equipment.
- By the time it shipped on October 19, the ambulance was about half-done. Dane bought parts for the roof rack. Once it was done, it was shipped to New York where it was attached to Ecto-1. The finished Ecto-1 wasn’t an exact duplicate of Dane’s designs. Dane originally drew the Proton Packs to lay sideways on Ecto-1’s gurney but the prop makes changed that so the packs were upright at a slight angle. Some parts on the roof rack changed position from the design. They were on top of each other or faced in a different direction. After one to two days of finishing touches, Ecto-1 was ready for filming.
- In previous drafts of the first movie, Ecto-1 was originally different models. In the July 6, 1983 draft, it was to be a blue and white 1975 Cadillac Full Formal Excelsior Ambulance bought for only $600 but by the time the September 30, 1983 draft was written, the price had escalated to $1400 for an even older 1959 model, «very long, gold 1959 Cadillac ambulance.» During filming, inflation increased the cost to $4800.
- Dan Aykroyd’s original Ecto-1 was an all-black, rather sinister-looking machine with flashing white and purple strobe lights that gave it a strange, ultraviolet aura. While going through the script, the cinematographer Laszlo Kovacs first pointed out the black design would be a problem since part of the movie would be shot at night.
- Dan Aykroyd’s original Ecto-1 had some extranormal powers, such as the ability to dematerialize. One use of it would be to elude police pursuit.
- $4800 was a rather large sum at the time for a used vehicle in such disrepair — but is comparable to about $10,686.44 in 2012 dollars.
- A second Cadillac was bought in case of any maintenance problems during filming but only the primary was fully converted. The secondary was used solely for early «premodification» scenes.
- Sound designer Richard Beggs incorporated a modified leopard snarl played backwards in the siren sound.
- Ecto-1 was promoting the 1984 film shortly after it was released in theaters. It drove around New York City with one of the Ghostbusters driving it in costume. Ecto-1 caused many accidents because other drivers lost control when they spotted the now-famous car. [citation needed]
- In a deleted scene of the first movie, there was encounter between a policeman and the Ecto-1. It was the only scene in the final shooting script that suggested the vehicle had some extranormal powers carried over from Aykroyd’s initial draft. It was removed because it slowed down the montage. Ivan Reitman also felt it was asking too much from the audience.
- After shooting moved to Los Angeles, the second unit continued doing a couple of shots in New York with Ecto-1 and it broke down.
Ecto-1 died during filming of the Chapter 20 «Keymaster» scene where Ray and Winston drove across the Manhattan Bridge.
- The scene where Ray and Winston are in Ecto-1 talking about end of the world was used to audition actors for the role of Winston.
- Ecto-1 broke down in Central Park. They were blocking the crosstown traffic so the cast and crew pushed it out of the way.
- In the final shot of Ecto-1 driving way, a 65mm camera was used. They could only do one take because they were losing daylight.
- In Ghostbusters II, Ecto-1 was backfiring and spewing smoke. This was not done by special effects as the Cadillac truly was in a poor state of repair. It finally «died» on the Brooklyn Bridge. The NYPD fined the filmmakers because the Brooklyn Bridge does not have breakdown lanes and Ecto-1 was blocking traffic.
- Before Ghostbusters: The Video Game was released, the original (and now rusty and literally falling apart) Ecto-1 was restored to promote the game. Dan Aykroyd was shocked at the high quality of the restoration.
- There had been 3 Miller-Meteor Ambulances to portray the 2 vehicles, the pre-Ecto-1 which was never transformed, Ecto-1 which was originally a gold ambulance and Ecto-1a.
Trivia
- It is one of the only non-motorcycle vehicle that has two wheels physically, unlike many vehicles which normally have four wheels. The other is Jakemobile.
- Like the DeLorean Time Machine, it appears multiple times in the main story as a more detailed, larger form, but resembles the model built by the player when summoned via the toy pad and used in-game.
- The original siren can be activated by pressing the boost button on the controller twice in quick succession.
- When purchasing the Horn Sound Chooser, it is advised not to change the sound, as it overwrites the original siren even when deactivated afterwards. To fix this, simply reset the toy tag, and then rewrite it.
- This feature is currently removed after the launch of Year 2 and was replaced by putting the sound on the normal horn.
- Slimer replaces the Ghostbusters logo if you change the Ecto 1’s appearance to Skin 3.
- The IRL build is noticibly shorter than the in-game model. Most likely so it could fit in the gamepad’s zones. It’s possible to modify the build to be more like the in-game model.
Gallery
The alternate design of the Ecto-1 car.
The two versions of the Ecto-1 present in the Paranormal Beginnings level
Add a photo to this gallery
LEGO Dimensions Vehicles & Gadgets | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Непосредственно о машинах
Cadillac Ambulance Miller-Meteor Sentinel 1959 года — та самая машина охотников за привидениями о которой мы говорим в начале поста. Фигурирует во многих сценах фильма. В каком-то жестком экшене не замечера. За исключением финала фильма, когда мы видим автомобиль забрызганным какой-то пеной… Или же это были ошметки от Зефироного Человека?
Кадр с Cadillac Ambulance Miller-Meteor Sentinel 1959 года из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Checker Taxicab A11 — еще одна машина, которую можно увидеть во многих сценах оригинальных «Охотников за привидениями». В фильмах 80-х «чекеров» было довольно много, ведь это был чуть ли не основной автообиль такси в ряде городов США… В 90-е их вытеснили желтые Chevy Caprice и Ford Victoria Crown.
Кадр с Checker Taxicab A11 из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Dodge Monaco 1977 года — одна из моделей авто NYPD, которые были сняты в фильме. Еще один типичный представитель эпохи 80-х. Кажется, в «Джокере» 2019 года, авторы которого постарались в нюансах воссоздать атмосферу 80-х были такие же…
Кадр с Dodge Monaco 1977 года из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Plymouth Gran Fury 1982 года — еще одна из разновидностей полицейких тачек…
Кадр с Plymouth Gran Fury 1982 года из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Ford Econoline 1983 года… Без этих вэнов трудно представить американские фильмы 80-х. В «Охотниках из приведений» было как минмум три представителя этой модели.
Кадр с Ford Econoline 1983 года из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Mack CF — пожарный автомобиль.
Кадр с Mack CF из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года
Машины и другие транспортные средства из фильма «Охотники за привидениями» 1984 года, их модели и марки, мы поместили под спойлерами.
Gallery
Secondary Canon
As seen in Issue #1
As seen in Issue #1
As seen in Issue #1
As seen in Issue #3
As seen in Issue #3
As seen in Issue #8
As seen in Issue #9
As seen in Issue #10
As seen in Issue #11
As seen in Issue #12
As seen in Issue #13
As seen in Issue #16
As seen in Issue #16
As seen in Issue #16
As seen in Volume 2 Issue #1
Attacked in Volume 2 Issue #10
As seen on Ghostbusters 101 #1 Subscription Cover A
As seen on page 383 of Ghostbusters: Interdimensional Cross-Rip
As seen on Ghostbusters Crossing Over Issue #1 Cover A
Add a photo to this gallery
Behind the Scenes
Early Ectomobile concept by Benton Jew (top) and John Bell (bottom) in October 1988 (also seen in color on page 130 of Ghostbusters: The Ultimate Visual History)
John Bell concept in color (also seen on page 130 of Ghostbusters: The Ultimate Visual History)
Benton Jew concept (also seen in color on page 130 of Ghostbusters: The Ultimate Visual History)
Stephen Dane concept 10/31/1988 (also seen on page 131 of Ghostbusters: The Ultimate Visual History)
From a cut scene in second movie
Add a photo to this gallery
Upgrades
Speed |
Model Boost Ability Initial model gets a speed boost for a limited time |
Boost Buff 1 Increased boost speed |
Movement Speed Buff 1
Increased model movement |
Power |
Color Changing Bolts Ability Gives the ability to fire tintable bolts |
Fire Speed Buff 1 Increase weapon fire rate |
Health Buff Model upgraded to have 5 hearts |
Weapons |
Mine Weapon Mines are deployed |
Buy Mines Adds mines |
Explode Ability Models explodes after a count down |
Extras |
Bolt Color Chooser Allows you to tint bolt colours |
Enemy Hearts Ability Enemy characters now drops hearts |
Regenerate Armor Ability
Hearts on the model regenerate |
Colors |
Skin 1 Changes the appearance of the model |
Tire Color Chooser Allows you to pick tyre colours |
Exhaust Color Chooser Allows you to pick an exhaust colour |
Наука на острие ножа
Режиссер Пол Фейг выглядит безупречно. Он всегда — даже на съемочной площадке жаркой калифорнийской весной — в костюме-тройке, с платком в кармане или цветком в петлице. Мистер Элегантность собственной персоной.
За одну ночь
Мы попросили Джеффа рассказать какую-нибудь забавную историю, связанную с ECTO-1. «О да, — ответил он, — была одна. Хотя тогда она забавной не казалась. Мы с самого начала хотели, чтобы машина была полностью черной, оставаясь по сути катафалком. Мы закончили все работы в мастерской и погрузили автомобиль в фургон, чтобы везти на съемки в Бостон. И тут мне позвонил Пол Фейг. И сказал: «Машина должна быть красно-белой, как и старая». Он был непоколебим, хотя до того соглашался с черной машиной без проблем. В общем, перекрасили мы действительно за одну ночь. И красную полосу нарисовали на боку».
Надо заметить, что на черной машине настаивал сам создатель «Охотников» Дэн Эйкройд. Он хотел черный катафалк еще в 1984-м, но художники убедили его, что нужно делать ECTO белой, поскольку значительная часть съемок проходила ночью, а машина должна быть хорошо видна. Спустя 30 лет он снова попытался «продавить» черный ECTO, но и на этот раз победила рациональность. Маскот в виде привидения на капоте катафалка — это нововведение, на старой машине его не было. На его «колпачке» виден темный скол — машину порядком потерли и помяли на съемках.
«Я обожаю научную фантастику, — говорит Пол, — и в первую очередь космическую: «Звездные войны», «Стар трек». Поэтому я согласился на этот проект — и под привидений тоже хотел подставить какую-то научную первооснову. Я не верю в призраков, но в научном разрезе привидения могут быть чем-то вроде остаточной энергии, которая не исчезает вместе со смертью ее носителей. Одновременно я пытался сохранить максимум научного экстерьера — все эти ранцы, плазму, кабели, автомобиль с лабораторией на крыше. В общем, я пытался рационализировать эту историю».
Сейдж и Фейг с таким усердием твердят о науке в основе нового фильма, что начинаешь бояться премьеры. А вдруг окажется, что все сказанное создателями фильма не более чем самореклама? И потому я спрашиваю у Джеффа: «Но мистики здесь все-таки больше, правда же?» Он снова смеется и рассказывает напоследок историю.
Один из дизайнеров машины параллельно сотрудничал с JPL, Лабораторией реактивного движения NASA. Он провел туда на экскурсию всю съемочную группу — и режиссера, и технического директора, и автора сценария.
«Это дало нам отличное понимание того, что собой представляет американская наука на острие ножа, — говорит Сейдж. — Мы рассказали «насовцам» о том, что наши охотницы — «уличные» ученые и делают половину оборудования «на коленке», из того, что находят на улице. «Мы делаем то же самое», — ответили инженеры JPL. «Но вы же NASA!» — поразились мы. «Ну и что? — пожали плечами они, — денег все равно никогда не хватает, и приходится переделывать оборудование для одного эксперимента в кардинально противоположное для другого». Тогда-то я и понял, что мы на верном пути», — подытоживает Джефф.
Appearances
-
Ghostbusters
- Chapter 07: Fried Eggs & Zuul
- Chapter 09: The 1st Customer
- Chapter 11: «We Got One!»
- Chapter 14: Welcome Aboard
- Chapter 15: E.P.A. Man
- Chapter 20: Keymaster
- Chapter 21: Out of Biz
- Chapter 24: Biblical
- Chapter 25: Working the Crowd
- Chapter 26: Gozer
- Chapter 28: Crossing Streams
-
Ghostbusters II
Chapter 01: Start
Secondary Canon Appearances
-
Ghostbusters
- (Deleted Scene): Ectomobile Rejects A Parking Ticket
- (Deleted Scene): Pulling Up To Fort Detmerring
- (Deleted Scene): Busy
- (Deleted Scene): Promotion
- (Deleted Scene): E.P.A.
- (Deleted Scene): Puft Hat
-
88MPH Studios
- The Zeddemore Factor
- Legion Issue #1
- Legion Issue #2
- Legion Issue #3
- Legion Issue #4
-
Ghost Busted (manga)
- Chapter 1
- Chapter 3
- Chapter 6
-
Ghostbusters: The Video Game
- Stylized Version
- Stylized Portable Versions
-
IDW Comics
- «The Other Side 1»
- «The Other Side 2»
- «Past, Present, and Future»
- «Tainted Love»
- «What in Samhain Just Happened?!»
- «Guess What’s Coming to Dinner?»
- «Ghostbusters: Infestation #1»
- «Ghostbusters: Infestation #2»
- Ongoing Series
- Volume 2
- Teenage Mutant Ninja Turtles Ghostbusters
- Issue #1
- Issue #2
- Issue #3
- Issue #4
- Ghostbusters Get Real
- Issue #3
- Issue #4
-
Ghostbusters Annual 2015
- «Daydreams and Nightmares!»
- «Hot Foot»
- «A Fall Wind in Summer»
- «World of the Psychic»
- Volume 3
-
Ghostbusters International #1
On page 10, Peter alludes to Ecto-1
- Ghostbusters International #2
- Ghostbusters International #6
- Ghostbusters International #11
-
Ghostbusters International #1
-
Ghostbusters Annual 2017
- Where Winston Was
- Ghostbusters 101 Prelude
- Ghostbusters 101
- Issue #5
- Issue #6
- Teenage Mutant Ninja Turtles/Ghostbusters Volume 2
- Ghostbusters Annual 2018
- Ghostbusters Crossing Over
-
Ghostbusters IDW 20/20
IDW 20/20 (Dimension 50-S version only)
- 35th Anniversary: Ghostbusters
- Transformers/Ghostbusters: Ghosts of Cybertron
- Issue #1
-
Issue #2
- Alluded to by Ray Stantz on page 2.
- Alluded to by Ray Stantz on page 20.
- Issue #4
- Ghostbusters Year One
- Issue #1
- Issue #2
- Issue #3
-
IDW Publishing
- «Times Scare!»
- The X-Files: Conspiracy: Ghostbusters
- Ghostbusters: Deviations
Cryptozoic Entertainment
Ghostbusters: The Board Game
Gallery
Primary Canon
Front seat and panel seen in «Partners in Slime»
Release Mechanism on Ecto-1
Release Mechanism on Ecto-1, Close up
Launched from Ecto-1
Panel detects ghosts
Ray about to fire Ecto-2’s winch
Self-Destruct Activated
About to Self-Destruct
Self-Destruction
As seen in «Ghost Busted»
Thrower opens fire
As seen in «The Man Who Never Reached Home»
As seen in «The Man Who Never Reached Home»
As seen in «I Am the City»
As seen in «I Am the City»
As seen in «I Am the City»
As seen in «I Am the City»
As seen in «I Am the City»
As seen in «The Revenge of Murray the Mantis»
As seen in «The Revenge of Murray the Mantis»
As seen in «Egon’s Ghost»
As seen in «Victor the Happy Ghost»
As seen in «Victor the Happy Ghost»
As seen in «Victor the Happy Ghost»
Proton Thrower as seen in «Victor the Happy Ghost»
Loudspeaker as seen in «It’s a Jungle Out There»
Cannon seen in «The Bogeyman Is Back»
As seen in «The Bogeyman Is Back»
As seen in «The Bogeyman Is Back»
As seen in «Once Upon a Slime»
As seen in «Once Upon a Slime»
As seen in «Once Upon a Slime»
As seen in «Once Upon a Slime»
As seen in «Once Upon a Slime»
As seen in «Sticky Business»
As seen in «Sticky Business»
As seen in «Poultrygeist»
As seen in «Poultrygeist»
As seen in «Standing Room Only»
As seen in «Standing Room Only»
Underside seen in «Standing Room Only»
As seen in «Standing Room Only»
Damaged and out of control in «Standing Room Only»
Rough landing in «Standing Room Only»
After battling Mee-Krah
Rear seen in «Partners in Slime»
As seen in «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!»
Rear seen in «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!»
Ejection Seat seen in «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!»
Ejection Seat seen in «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!»
Ejection Seat seen in «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!»
As seen in «The Ransom of Greenspud»
As seen in «The Slob»
As seen in «The Slob»
Add a photo to this gallery
Secondary Canon
As seen in Ghostbusters Issue #9 Cover RI-B, Jim Hanley’s Universe variant
As seen on Cover A of Ghostbusters Crossing Over Issue #2
Add a photo to this gallery
Behind the Scenes
Design sheet for episode «Ghosts R Us».
Design sheet for episode «Standing Room Only».
Design sheet for episode «The Ghostbusters Live! from Al Capone’s Tomb!».
Add a photo to this gallery
Background
The Ecto-1 was the vehicle that the Ghostbusters used to travel throughout New York City busting ghosts and other entities.
The vehicle used for the Ecto-1 was a 1959 Cadillac professional chassis, built by the Miller-Meteor company. The ambulance/hearse combination was the end loader variety. Dr. Ray Stantz found the vehicle shortly after he mortgaged his mother’s house to buy the Firehouse. Because of his mechanical skills, he was able to repair the vehicle, which he acquired for $4,800.
After repairs were completed, the vehicle had quite a unique character. It became a well-recognized symbol for the Ghostbusters franchise. The vehicle had enough room in it to store Proton Packs for all of the crew, along with Ecto Goggles’, P.K.E. Meters, and a slew of Traps.
The Phantom Zone
The Ghostbusters were seen trying to trap ghosts whilst in the Ecto-1. Later the vehicle crashed with a police dropship before the Ghostbusters were captured by General Zod.
The Final Dimension
During the fight on the riftloop the Ghostbusters were summoned on their Ecto-1 to help them keep Lord Vortech distracted. Later when the battle continued on Foundation Prime the empty Ecto-1 is destroyed when it lands on the planet.
Все машины из фильма «Охотнки за привидениями» (1984)
1957 Chevrolet Step-Van
1959 Cadillac Ambulance Miller-Meteor Sentinel Ecto-1
1965 Chevrolet Impala Sport Coupe 16337
1974 Audi 100 C1 F104
1974 Chevrolet Chevy Van G-30
1974 Dodge Tradesman
1974 Ford Custom 500
1974 Mercury Marquis Brougham
1974 Plymouth Valiant
1975 Cadillac Fleetwood Eldorado
1976 Chevrolet Chevelle Malibu Classic
1977 Dodge M-88-Series W-200 Conventional Cab AW
1977 Dodge Monaco
1978 Checker Taxicab A11
1979 Ford Fairmont
1979 Triumph TR7 Convertible
1980 Chevrolet Impala
1980 Honda Accord Hatchback SJ
1980 Oldsmobile Delta 88
1981 Chevrolet Chevette
1981 Chevrolet Impala Wagon
1982 Lincoln Town Car
1982 Plymouth Gran Fury
1983 Ford Econoline
1983 Ford Econoline
1983 Ford Econoline
1984 Mercury Topaz
AM General M-35 G742
International Harvester D-Series
Mack CF
Toyota Celica RA22
Primary Canon History
Ghostbusters: The Video Game
After the Ghostbusters exited the Sedgewick Hotel and met up with Winston Zeddemore, they sighted the Stay Puft Marshmallow Man. Winston recalled Ray was supposed to finish up the installation of the Super Slammer. Egon contended the new trap was intended to trap the minion of god but admitted a trap that size was never used before. The Ghostbusters were soon attacked by ghosts. With the Super Slammer activated, they simply threw the ghosts in and proceeded on. Rookie and Winston used to open a path for Ecto to catch up to Stay Puft. Once they arrived in Times Square, the Super Slammer began to malfunction. While Egon went to work on it, Rookie and Ray rushed into the Gamble Architecture building to rescue Ilyssa Selwyn. Just as they made it to the roof, Egon reported the Super Slammer was back on pulse. However, he drove into position too late. Rookie had already destroyed Stay Puft.
As the Ghostbusters come closer to Ivo Shandor’s mausoleum in the Central Park Cemetery, they utilize the Slime Tether and Ecto-1b to progress pas the closed gates. However, the door of the mausoleum is heavily guarded, a pair of eyes on the doorway sends a psychokinetic pulse through the Slime Tether and takes out Ecto-1b. The team is forced to abandon Ecto-1b and continue on to stop Shandor.